Feedback
Bedankt, Johan, voor de meest inspirerende en warme opleiding die ik ooit gevolgd heb. Van begin tot eind heb je ons op je eigen ongedwongen manier meegenomen op een reis door de narratieve zienswijze. Je bescheiden en gepassioneerde aanpak is boeiend en werd hier zeer gesmaakt. Doorheen de schijnbare chaos van de vele denkpaden onder jouw hersenpan, zit een heerlijke manier van vertellen die vooral ook veel rust en positiviteit brengt. Onder jouw vleugels kon onze hele bende hulpverleners zich ontplooien tot een veilige en fijne groep waar iedereen van mekaar als mens en therapeut kon leren. De lesdagen waren steevast iets om naar uit te kijken. Ik ging altijd naar huis met nieuwe inzichten, inspiratie om in praktijk mee aan de slag te gaan en verdere honger naar wat komen zou. Als er ooit een vervolg zou komen, aarzel ik geen moment om me opnieuw in te schrijven. Bedankt!
Ondanks het feit dat ik professioneel niet meer actief ben, heeft het veel gebracht en zie ik dat er in dagdagelijkse leven aangrijpingspunten zijn.
In die zin was de opleiding dus zeker geslaagd en verrijkend! Johan deed dat trouwens op een “sprankelende” en aangename manier, met voldoende interactie, zodat het geen one way-communicatie was. De opgegeven voorbeeldvragen zijn overigens een goede leidraad om de gesprekken vorm, ruimte en diepte te geven.
Het sloot heel dicht aan bij de manier waarop ik gewend ben te werken, maar gaf me een aantal interessante handvaten om nog meer diepte in een gesprek te brengen, om de geïnterviewde beter te ondersteunen en vooral om op moeilijke momenten in een gesprek gepast en erkennend verder te gaan.
Voor mij heeft deze jaaropleiding deugd gedaan. Ik heb een andere, meer hoopvolle kijk gekregen op de mogelijkheden voor mensen. De externaliserende gespreksvoering, de getuigenpraktijken, het werken met documenten en niet te vergeten het ABI…gebruik ik nu al regelmatig bij cliënten en dat werkt positief verrassend. Ik ga Gent, de groep en zelfs de treinrit missen!
Oh ja en Johan, ik heb uiteraard Michael White nooit gekend, maar voor mij ben jij inspirerend geweest.
…de term ‘loitering’ hét woord van het jaar werd voor mij:-)
…dat narratieve therapie ruimte geeft in een zeer tolerante en ontvankelijke ‘structuur’.
…en de authentieke warme sfeer tussen ‘alles en iedereen’ ( inclusief de lekkere broodjes:-)
Bedankt, Johan !
Een revelerende, productieve manier om aan de slag te gaan. Deze week al wat uitgeprobeerd, ook bij niet-gemotiveerde cliënten. En het is ’empowerend’ langs beide kanten. Het haalt de kwaliteiten bij de cliënt meer naar boven, ondanks dat het benoemen bij jongeren niet altijd vanzelfsprekend is.
Ik wil je nog eens bedanken voor de mooie en intensieve workshop van gisteren.
Inspirerend, sprankelend! Een opleiding die van begin tot einde boeit! Concrete handvaten en voorbeelden om mee aan de slag te gaan!
‘Dag Johan,
Ik ben begonnen aan de jaaropleiding in november 2023. […]
Ik voel me eigenlijk altijd ongemakkelijk en gespannen als ik me moet voorstellen in een groep en zeker ook wanneer ik ‘rollenspellen’ moet doen. Ons voorstellen aan de hand van een droom of een sprankeltje geeft echter meteen een vertrouwd gevoel en maakt nieuwsgierig naar de anderen. De uitdrukkelijke uitnodiging om te klungelen en te klunzen en gebruik te maken van de spiekbriefjes heeft me erg geholpen om me vrijer te voelen.
De manier waarop jij lesgeeft, draagt daar ook aan bij. Het is duidelijk dat je deskundigheid groot is, maar desondanks, of juist dankzij durf je te zoeken naar woorden en zinnen. Doordat je geen ”gelikt praatje” hebt, is er echt contact, nodig je mij ook uit om te mogen zoeken en proeven en komen de voorbeelden van jouw ervaringen rechtstreeks binnen.
De cursusdagen hebben me geraakt en ook ontroerd. Het oefenen leidde een paar keer tot mooie gesprekken met cursusgenoten. Ik ben echt geraakt door de narratieve benadering en door hoe jij die vertolkt. Ik heb een eerstelijns praktijk en probeer zo min mogelijk bezig te zijn met classificeren en met het vastleggen van doelstellingen. Wat jij ons vertelt, sterkt mij hierin. Het belang van de problemen in een context plaatsen, het externaliseren van het probleem in plaats van de cliënt ermee samen laten vallen. Het dikker maken van andere verhaallijnen die cliënten kunnen empoweren. Het wars zijn van manieren om je boven de ander te plaatsen door te menen dat je de ander veerkrachtiger moet maken of een beter zelfbeeld moet aanmeten… Bij de ander blijven, ook als je je machteloos voelt.
Ik ben blij met alle spiekbriefjes die ik heb gekregen. Tijdens het oefenen heb ik ook ervaren dat het nog niet zo makkelijk is om de vragen gewoon te volgen en je eigen manier van werken aan de kant te zetten. Ik werk veel met elementen uit de schematherapie. Ik denk dat de narratieve therapie daar een welkome aanvulling op is en soms ook botst. Ik ben dus nog best zoekend naar hoe ik een en ander in de praktijk kan gaan toepassen. De uitdaging is vooral om steeds weer te mogen prutsen en klungelen… Ik denk dat dat een mooi iets is om ook mee te geven aan cliënten.
Dank voor de inspiratie. Ook ik heb me ”empowered” gevoeld.’
Wat ik zou zeggen over de opleiding narratieve therapie: in een ongedwongen sfeer kregen we heel wat tools en praktische oefeningen om mee aan de slag te gaan met de verhalen die mensen ons brengen. De theoretische achtergrond wordt duidelijk, schematisch uitgelegd en vragen kunnen altijd gesteld worden. Het is een methode die aanspreekt omdat het een hoopvolle manier is om met mensen te werken. Er zijn immers altijd sprankels én andere verhaallijnen.
‘Het is een ervaring die me als psycholoog en als mens veel bijgebracht heeft. Mijn eigen verhaal is rijker geworden. Ik kan het alleen maar warm aanbevelen.’
Het heeft me blijheid gebracht!
Ik ervaar narratieve therapie als een heel natuurlijke en prettige manier om in het leven te staan, en dus ook tegen problemen aan te kijken. Het is ontzettend fijn om als hulpverlener te zien dat mensen hun kracht daadwerkelijk gaan ervaren door de werkwijze van deze methodiek.
Vanuit mijn werkveld merk ik ook dat deze methodiek even goed toepasbaar is voor mensen met een licht verstandelijke beperking als voor mensen met een gemiddeld of hoog IQ .
Wat betreft de invulling die Johan geeft aan de cursus: Ga er voor zitten want je krijgt een flinke dosis kundig enthousiasme over je heen waarin een prachtige combinatie van praktijkgerichte voorbeelden, oefeningen en feitelijke kennis aan bod komt! Krista
DANKJEWEL!
Inspirerend vooral omdat jij het zo goed brengt, didactische, onorthodox, humor…
Ik geniet enorm van de open sfeer waarin we, elke opleidingsdag opnieuw, als groep op (filosofische) verkenning trekken doorheen het zuurstofrijke materiaal dat ons zo gul wordt aangeboden door een lesgever die authentiek met ons mee blijft denken. De narratieve benadering ervaar ik als een open plek in het bos – waar de boomverzorgers gewoonlijk de bomen al te snel determineren (lees: labelen) moet/wil, opdat de gepaste procedurele ‘verzorging’ kan worden toegediend. Niets van dat in de narratieve benadering, die de boomverzorger inspireert om vanuit die open plek de tijd te nemen voor de vele verhalen, verteld door de wind die door de kruinen waait.
Verrijkend en inspirerend” en “ontmoeting van de persoon (rijkdom en kracht itt patiënt/cliëntgegeven) vanuit het grootste respect voor de ander.
Ik heb vooral veel geleerd over de manier van vragen stellen en hoe je het verhaal achter een verhaal kunt ontdekken. De sociaal-relationele geschiedenis van iedere gebeurtenis/ervaring speelt een belangrijke rol en door deze te gaan achterhalen kan men meer diepgang brengen. Ook kan dit waardevol zijn voor de persoon zelf omdat we samen verbanden gaan leggen waar men daarvoor misschien niet eens aan gedacht had. Ook kunnen we zo verhaallijnen gaan “verdikken” & “verdunnen” en inzichten creëeren.
Daarnaast hebben we tips gekregen over hoe we een gezonde afstand kunnen creëeren bij moeilijke emotionele momenten. Zowel voor onszelf als voor de persoon in kwestie. Dit door op 2 verschillende manieren te luisteren, enerzijds naar het feit zelf en anderzijds naar de impact daarvan. Door aandacht te vestigen op de handelingen die de persoon heeft ondernomen om zich er doorheen te slaan (hoe subtiel ook) en door ze te benoemen, wordt de focus van de emotionele pijn verschoven naar het ondernemende karakter.
Ook re-membering vond ik super. Door de overledene te betrekken in het gesprek kunnen we warme herinneringen opnieuw leven inblazen.
Dankzij de oefeningen in paren heb ik zelf mogen ervaren hoe het voelt om geïnterviewd te worden en hoe moeilijk het soms is om meteen een antwoord op de vragen te geven. En wij hebben ook genoeg info meegekregen waarmee we ons goed kunnen voorbereiden en altijd op kunnen terugvallen indien nodig.
Ik hou van dit model omdat het me toelaat te zeggen ‘ik weet het niet’ en ‘laat ons samen op zoek gaan’. Het raakt me omdat het een model is dat dicht ligt bij de persoon die ik zou willen zijn, voor mezelf en voor de ander. Het maakt het me mogelijk om mijn rol als begeleider soms te relativeren en de jongere expert te laten zijn van zijn of haar eigen leven. Ik vind het model ook krachtig omdat het zich niet neerlegt bij een aantal gangbare manieren van spreken over cliënten/werken met cliënten. Omdat ik er enorm veel “menswaardigheid” in terug vind. Omdat er, tot slot, nooit één verhaal is om te (her)schrijven. Merci daarvoor!
Ik vond de cursus boeiend, grondig, goede balans tussen theorie en praktijk. En jouw consequente toepassing van de methode gedurende die 2 dagen vond ik zeer leerrijk: bij elke vraag die je ons stelde paste je de methode toe! Ook de methode op zich vind ik zeer bruikbaar voor in mijn werk, zowel als orthopedagoog als als psychotherapeut.
Nogmaals dank voor je rustig enthousiasme en zin voor juistheid en mildheid waarmee je de workshops gegeven hebt.
Ik vond beide dagen erg inspirerend. Het heeft mijn idee alleen maar versterkt hoe belangrijk het is om samen met clienten op zoek te gaan naar positieve ervaringen de `sprankeltjes`. Het narratieve model laat zien hoe mensen hun eigen verhaal als het ware opnieuw kunnen beschrijven. Ik vind het wel een kunst om goede vragen te stellen om zo tot goede gesprekken te komen waarbij mensen zelf hun eigen waarden en krachten vinden en leren gebruiken en waarbij het probleem als een aparte partij wordt neer gezet. Ik ga hier zeker verder mee oefenen in mijn werk. Tot slot wil ik je bedanken voor de zeer prettige manier waarop je dit model hebt uitgelegd en voorzien hebt van prachtige voorbeelden. Het was heel helder.
waarde(vol) , eVALUEren, kijken, luisteren, aandacht, nieuwsgierigheid, geweldloos (terug) op het spoor geraken van je waardevolle kernverhaal, de stoelenconstructies en de inzichtgevende “tekeningen” op het bord….
De opleiding heeft me heel erg aangesproken, de manier waarop gewerkt wordt met de sterke kanten en de waarden van mensen, maar zonder de oppervlakkigheid van het louter ‘positief denken’, vind ik uniek. Ook het meenemen van de geschiedenis van mensen (wat soms louter aan de psychoanalytische therapie lijkt toegeschreven te worden) en die te ‘bevolken’ met belangrijke anderen (de systemische kijk dus) is voor mij een zeer zinvolle mix van cruciale elementen in een therapie. Ik vond het echt verfrissend om te merken hoe hiermee de klassieke ‘scholenstrijd’ overstegen wordt. Ook aan de hand van de praktijk op vrijdag heb ik ervaren hoe toepasbaar deze theorie kan zijn in begeleidingen. En dan heb ik nog geen feedback gegeven over de aangename stijl waarmee je die zaken hebt aangebracht.
De bescheidenheid en het enthousiast naar voor brengen, zonder het gevoel te geven de ‘beste’ therapie te verkopen, kan ik heel erg waarderen. Wat de praktijkdag betreft, heb ik het werken met eigen situaties ipv casussen uit de eigen praktijk, als een belangrijke meerwaarde gezien. Een geslaagd voorbeeld van ervaringsgericht leren!
Ik vond het heel interessant en boeiend gebracht. Vooral de concrete illustraties waren verhelderend: rollenspel, uitgeschreven gesprekken van White,… Aan de andere kant was het confronterend en lastig veel dingen te horen die we zelf niet doen. Meestal heb ik na een opleiding het gevoel: het meeste doe ik al en ik kan een paar dingen toevoegen. Nu had ik het gevoel: ik sta achter de zienswijze maar ik doe het (nog) niet op deze manier. Het is toch een aparte benadering die verschilt van andere werkwijzen. Maar het was zeker prikkelend om er nog meer over te leren.
Het verraste mij hoe heel open deze narratieve gesprekstechnieken naar de mensen toe gaan bvb. het geven van een ervaringsnabije naam aan het probleem vind ik heel respectvol naar de persoon toe, het externalizerend spreken over het probleem vind ik ook een hele mooie beweging. De introductie tot de persoon vind ik ook een heel mooi stukje omdat een persoon inderdaad veel meer is dan dat probleem. Het viel me ook op dat je niet over “cliënt” sprak maar over “persoon”. Wat ik vooral meegenomen heb van deze dag is dat de woorden en de taal die je gebruikt naar mensen toe heel belangrijk en heel veelzeggend is. En dat is iets dat ik zeker meeneem in mijn werk als pleegzorgbegeleider en in mijn individuele begeleidingen naar kinderen die in een pleeggezin verblijven.
We hebben veel gehad aan de workshop. De uiteenzetting was helder. De voorbeelden zijn leerrijk (zeker ook die uit je eigen praktijk). We vinden het goed dat je de voorbeelden geeft in dialoogvorm. De manier van vragen stellen wordt zo voortdurend geïllustreerd.
Je cursus was inhoudelijk erg boeiend en inspirerend, uitstekend gestructureerd en er was een goede afwisseling tussen oefenmomenten en theorie.
Er bestaat veel over de theorie van Empowerment, maar de workshop is uniek in zijn soort door de koppeling te maken naar degelijk uitgewerkte gespreksmethodiek. Ik waardeer ook je engagement om -ondanks de namiddaghitte- van de eerste tot de laatste moment te werken. Dat maakt de workshop voor mij écht goed en kostbaar gevuld.
Ik hou aan deze workshop een gevoel van dankbaarheid over. Dankbaarheid voor de ZORGVULDIGHEID. Zorgvuldigheid in het begeleiden van cliënten, maar ook in het lesgeven, de syllabus, de timing, de maaltijd. Bij mezelf merk ik dat ik gisteren met een beetje vernieuwde energie, dichter bij mezelf en dichter bij de cliënt, mijn werk deed. Met meer zorgvuldigheid, met een andere soort aandacht. Ook dit stemt me dankbaar.