• Het heeft me blijheid gebracht!
    Ik ervaar narratieve therapie als een heel natuurlijke en prettige manier om in het leven te staan, en dus ook tegen problemen aan te kijken. Het is ontzettend fijn om als hulpverlener te zien dat mensen hun kracht daadwerkelijk gaan ervaren door de werkwijze van deze methodiek.
    Vanuit mijn werkveld merk ik ook dat deze methodiek even goed toepasbaar is voor mensen met een licht verstandelijke beperking als voor mensen met een gemiddeld of hoog  IQ .
    Wat betreft de invulling die Johan geeft aan de cursus: Ga er voor zitten want je krijgt een flinke dosis   kundig enthousiasme over je heen waarin een prachtige combinatie van praktijkgerichte voorbeelden, oefeningen en feitelijke kennis aan bod komt! Krista
  • DANKJEWEL!
    … twee jaar geleden volgde ik tijdens 2 koude januaridagen de empowerment-en praktijkdag.  Als Germaniste, werkende als opvoedster, lopen verhalen in al hun facetten als een rode draad door mijn leven.  Die draad werd toen in januari zoveel sterker!  Het narratieve gedachtengoed is zo inspirerend en werkbaar met jongeren.  Het geeft je als opvoeder de mogelijkheid om kleine lichtpuntjes in het leven van de jongeren te ontsteken en ze misschien en heel soms op te laden tot een groot en sterk vuur.  Nu ik het zo opschrijf voel ik het weer borrelen: laten we het van de daken schreeuwen en iedereen onderdompelen in het narratieve bad!
  • Ik wou je ook nog zeggen dat ik me blij en dankbaar voel voor de jaaropleiding. Het zat hem soms in woorden, zinnen die je uitsprak, in het niet opgeven om bepaalde begrippen te verduidelijken, in de blik van soms voelbare worsteling, in het kenbaar maken van een benadering /visie in het werken met mensen die me erg genegen is , in het respect / openheid tonen voor kracht in mensen …
    Ondanks het feit dat ik professioneel niet meer actief ben, heeft het veel gebracht en zie ik dat er in dagdagelijkse leven aangrijpingspunten zijn.
  • Inspirerend vooral omdat jij het zo goed brengt, didactische, onorthodox, humor…
  • Zoals ik vrijdagnamiddag al in de groep gooide: ik onthoud vooral een heleboel nuttige inzichten en tips om meer diepgang te brengen in de gesprekken, samen met de gesprekspartner dieper te graven en (misschien al verloren gewaande) ‘verhaallijnen’ bloot te leggen.
    In die zin was de opleiding dus zeker geslaagd en verrijkend! Johan deed dat trouwens op een “sprankelende” en aangename manier, met voldoende interactie, zodat het geen one way-communicatie was. De opgegeven voorbeeldvragen zijn overigens een goede leidraad om de gesprekken vorm, ruimte en diepte te geven.
  • Ik geniet enorm van de open sfeer waarin we, elke opleidingsdag opnieuw, als groep op (filosofische) verkenning trekken doorheen het zuurstofrijke materiaal dat ons zo gul wordt aangeboden door een lesgever die authentiek met ons mee blijft denken. De narratieve benadering ervaar ik als een open plek in het bos – waar de boomverzorgers gewoonlijk de bomen al te snel determineren (lees: labelen) moet/wil, opdat de gepaste procedurele ‘verzorging’ kan worden toegediend. Niets van dat in de narratieve benadering, die de boomverzorger inspireert om vanuit die open plek de tijd te nemen voor de vele verhalen, verteld door de wind die door de kruinen waait.
  • Verrijkend en inspirerend” en “ontmoeting van de persoon (rijkdom en kracht itt patiënt/cliëntgegeven) vanuit het grootste respect voor de ander.
  • Dank je wel voor de bijzonder boeiende opleiding van vorige week.
    Het sloot heel dicht aan bij de manier waarop ik gewend ben te werken, maar gaf me een aantal interessante handvaten om nog meer diepte in een gesprek te brengen, om de geïnterviewde beter te ondersteunen en vooral om op moeilijke momenten in een gesprek gepast en erkennend verder te gaan.
  • Ik heb vooral veel geleerd over de manier van vragen stellen en hoe je het verhaal achter een verhaal kunt ontdekken. De sociaal-relationele geschiedenis van iedere gebeurtenis/ervaring speelt een belangrijke rol en door deze te gaan achterhalen kan men meer diepgang brengen. Ook kan dit waardevol zijn voor de persoon zelf omdat we samen verbanden gaan leggen waar men daarvoor misschien niet eens aan gedacht had. Ook kunnen we zo verhaallijnen gaan “verdikken” & “verdunnen” en inzichten creëeren.
    Daarnaast hebben we tips gekregen over hoe we een gezonde afstand kunnen creëeren bij moeilijke emotionele momenten. Zowel voor onszelf als voor de persoon in kwestie. Dit door op 2 verschillende manieren te luisteren, enerzijds naar het feit zelf en anderzijds naar de impact daarvan. Door aandacht te vestigen op de handelingen die de persoon heeft ondernomen om zich er doorheen te slaan (hoe subtiel ook) en door ze te benoemen, wordt de focus van de emotionele pijn verschoven naar het ondernemende karakter.
    Ook re-membering vond ik super. Door de overledene te betrekken in het gesprek kunnen we warme herinneringen opnieuw leven inblazen.
    Dankzij de oefeningen in paren heb ik zelf mogen ervaren hoe het voelt om geïnterviewd te worden en hoe moeilijk het soms is om meteen een antwoord op de vragen te geven. En wij hebben ook genoeg info meegekregen waarmee we ons goed kunnen voorbereiden en altijd op kunnen terugvallen indien nodig.
  • Dag Johan,
    Voor mij heeft deze jaaropleiding deugd gedaan. Ik heb een andere, meer hoopvolle kijk gekregen op de mogelijkheden voor mensen. De externaliserende gespreksvoering, de getuigenpraktijken, het werken met documenten en niet te vergeten het ABI…gebruik ik nu al regelmatig bij cliënten en dat werkt positief verrassend. Ik ga Gent, de groep en zelfs de treinrit missen!
    Oh ja en Johan, ik heb uiteraard Michael White nooit gekend, maar voor mij ben jij inspirerend geweest.
  • …dat het ‘gewone’ mag gezegd worden, betekenis kan krijgen en rijkdom geeft aan elk gesprek.
    …de term ‘loitering’ hét woord van het jaar werd voor mij:-)
    …dat narratieve therapie ruimte geeft in een zeer tolerante en ontvankelijke ‘structuur’.
    …en de authentieke warme sfeer tussen ‘alles en iedereen’  ( inclusief de lekkere broodjes:-)
    Bedankt, Johan !
  • Ik hou van dit model omdat het me toelaat te zeggen ‘ik weet het niet’ en ‘laat ons samen op zoek gaan’. Het raakt me omdat het een model is dat dicht ligt bij de persoon die ik zou willen zijn, voor mezelf en voor de ander. Het maakt het me mogelijk om mijn rol als begeleider soms te relativeren en de jongere expert te laten zijn van zijn of haar eigen leven. Ik vind het model ook krachtig omdat het zich niet neerlegt bij een aantal gangbare manieren van spreken over cliënten/werken met cliënten. Omdat ik er enorm veel “menswaardigheid” in terug vind. Omdat er, tot slot, nooit één verhaal is om te (her)schrijven. Merci daarvoor!
  • ”dubbel luisteren en op zoek blijven gaan naar wat voor mensen kostbaar en waardevol is, dat betekent narratieve voor mij”
  • De dagen zijn altijd heel inspirerend (jijzelf bent inspirerend). Het gedachtengoed om vanuit de kracht van de andere te vertrekken en te werken vanuit een positieve benadering zijn voor mij niet nieuw. Maar het narratieve denken heeft deze voor mij soms nog wat ‘eerder holle begrippen’ echt leven ingeblazen en me concrete handvaten gegeven om van daaruit ook te denken en handelen. Het allermooiste cadeau voor mezelf als persoon in de rol van therapeut is toch wel het besef dat ik mag ‘prutsen’ zonder dat dit afbreuk doet aan mijn ‘professionaliteit’. Door die combinatie in jou te zien, kon ik ervaren dat dat zelfs nog respectvoller en zorgzamer aanvoelt. Bedankt daarvoor.
  • Ik vond de cursus boeiend, grondig, goede balans tussen theorie en praktijk. En jouw consequente toepassing van de methode gedurende die 2 dagen vond ik zeer leerrijk: bij elke vraag die je ons stelde paste je  de methode toe! Ook de methode op zich vind ik zeer bruikbaar voor in mijn werk, zowel als orthopedagoog als als psychotherapeut. Katrien
  • Het was gewoon 1 op 1 toepasbaar een volledig herstelgerichte manier van werken waarbij de client zeer respectvol als mens wordt ondersteund om bij zichzelf de krachten te vinden om om te kunnen gaan met de moeilijkheden waar het leven hem voor plaatst. Geef mij maar zo’n behandeling/behandelaar. Daarnaast bleek Johan een zeer bijzonder getalenteerd docent (naast mijn ervaring enorm veel positieve reacties ontvangen) die mij zeer nieuwsgierig heeft gemaakt naar meer. (Toon van Meel, hoofd (org. eenheid) Emergis – LZW kliniek)
  • Nogmaals dank voor je rustig enthousiasme en zin voor juistheid en mildheid waarmee je de workshops gegeven hebt.
  • Ik vond beide dagen erg inspirerend. Het heeft mijn idee alleen maar versterkt hoe belangrijk het is om samen met clienten op zoek te gaan naar positieve ervaringen de `sprankeltjes`. Het narratieve model laat zien hoe mensen hun eigen verhaal als het ware opnieuw kunnen beschrijven. Ik vind het wel een kunst om goede vragen te stellen om zo tot goede gesprekken te komen waarbij mensen zelf hun eigen waarden en krachten vinden en leren gebruiken en waarbij het probleem als een aparte partij wordt neer gezet. Ik ga hier zeker verder mee oefenen in mijn werk. Tot slot wil ik je bedanken voor de zeer prettige manier waarop je dit model hebt uitgelegd en voorzien hebt van prachtige voorbeelden. Het was heel helder.
  • Het oefenen met de voorbereide vragen maakt de praktijkdag minder stressvol en laat de manier van vragenstellen langzaam doordringen. Het was boeiend alweer!
  • Ik ga in Afrikaans antwoord, de taal van mijn hart: die workshop het my so geinspireer, dat ek nog meer wil weet. Dit is byna asof ek ingelaat is om ’n groot geheim te mag deel: hoe om sag en behulpsaam met mense te werk, sodat hulle ook uit hulle eie sogenoemde hopelose situasie, HOOP kan sien en ervaar. Dit is presies waarna ek opsoek was, het net nie geweet dat dit ook wetenskaplik daar is nie. Ek hoop van harte dat ek in die toekoms nog meer kan leer en daardeur ander rondom my kan help. Baie dankie. Johan bied die workshop aan op so ’n natuurlike en gemaklike manier, dat jy spontaan daaraan wil deelneem en geïnspireerd raak deur sy entoesiasme.
  • waarde(vol) , eVALUEren, kijken, luisteren, aandacht, nieuwsgierigheid, geweldloos (terug) op het spoor geraken van je waardevolle kernverhaal, de stoelenconstructies en de inzichtgevende “tekeningen” op het bord….
  • Leerrijk, vormend (niet alleen professioneel maar ook persoonlijk), zowel theorie als heel praktische tips, en een stukje mensvisie. Leen
  • De opleiding heeft me heel erg aangesproken, de manier waarop gewerkt wordt met de sterke kanten en de waarden van mensen, maar zonder de oppervlakkigheid van het louter ‘positief denken’, vind ik uniek. Ook het meenemen van de geschiedenis van mensen (wat soms louter aan de psychoanalytische therapie lijkt toegeschreven te worden) en die te ‘bevolken’ met belangrijke anderen (de systemische kijk dus) is voor mij een zeer zinvolle mix van cruciale elementen in een therapie. Ik vond het echt verfrissend om te merken hoe hiermee de klassieke ‘scholenstrijd’ overstegen wordt. Ook aan de hand van de praktijk op vrijdag heb ik ervaren hoe toepasbaar deze theorie kan zijn in begeleidingen. En dan heb ik nog geen feedback gegeven over de aangename stijl waarmee je die zaken hebt aangebracht.                                       De bescheidenheid en het enthousiast naar voor brengen, zonder het gevoel te geven de ‘beste’ therapie te verkopen, kan ik heel erg waarderen. Wat de praktijkdag betreft, heb ik het werken met eigen situaties ipv casussen uit de eigen praktijk, als een belangrijke meerwaarde gezien. Een geslaagd voorbeeld van ervaringsgericht leren!
  • Ivm je vraag naar feedback: ik heb genoten van je goed opgebouwd betoog, je vertelkunsten en had op het einde van de dag het gevoel daarvan heel wat mee naar huis te kunnen nemen. De omkadering en de organisatie scoorde voor mij ook heel hoog. Inspirerend!
  • Ik vond de workshop zeer boeiend en het heeft mijn interesse in de narratieve therapie aangewakkerd. Het was goed gegeven en de voorbeelden ondersteunden en verduidelijkten de theorie goed.
  • Ik vond het heel interessant en boeiend gebracht. Vooral de concrete illustraties waren verhelderend: rollenspel, uitgeschreven gesprekken van White,… Aan de andere kant was het confronterend en lastig veel dingen te horen die we zelf niet doen. Meestal heb ik na een opleiding het gevoel: het meeste doe ik al en ik kan een paar dingen toevoegen. Nu had ik het gevoel: ik sta achter de zienswijze maar ik doe het (nog) niet op deze manier. Het is toch een aparte benadering die verschilt van andere werkwijzen. Maar het was zeker prikkelend om er nog meer over te leren.
  • Voor mij was het zeker een positieve en vernieuwende ervaring! De start van de dag vond ik heel leuk met de vraag wat je graag doet of wat je nog wenst te bereiken of naar tracht…. Ik vond de workshop verrijkend en de uitleg heel duidelijk. De voorbeelden van de gesprekken die je gevoerd hebt met de twee chinese vrijwilligers maakten de manier van benaderen helder. Het zelf oefenen maakte ook veel duidelijk.                                                                                                                                Het verraste mij hoe heel open deze narratieve gesprekstechnieken naar de mensen toe gaan bvb. het geven van een ervaringsnabije naam aan het probleem vind ik heel respectvol naar de persoon toe, het externalizerend spreken over het probleem vind ik ook een hele mooie beweging. De introductie tot de persoon vind ik ook een heel mooi stukje omdat een persoon inderdaad veel meer is dan dat probleem.   Het viel me ook op dat je niet over “cliënt” sprak maar over “persoon”. Wat ik vooral meegenomen heb van deze dag is dat de woorden en de taal die je gebruikt naar mensen toe heel belangrijk en heel veelzeggend is. En dat is iets dat ik zeker meeneem in mijn werk als pleegzorgbegeleider en in mijn individuele begeleidingen naar kinderen die in een pleeggezin verblijven.
  • Ik zelf had een leerrijke workshop: we werden op een duidelijke,rustige en gestructureerde manier geïntroduceerd in het narratieve denken. De duidelijke opbouw,maar vooral de voortdurende illustratie met eigen casussen,op een (onnavolgbare)authentieke manier gebracht, zette voortdurend aan tot nadenken over eigen casussen, eigen (therapeutische) waarden, kortom zette aan tot denken over…
  • Een revelerende, productieve manier om aan de slag te gaan. Deze week al wat uitgeprobeerd, ook bij niet-gemotiveerde cliënten. En het is ‘empowerend’ langs beide kanten.  Het haalt de kwaliteiten bij de cliënt meer naar boven, ondanks dat het benoemen bij jongeren niet altijd vanzelfsprekend is.
  • Ik wil je nog eens bedanken voor de mooie en intensieve workshop van gisteren.
  • We hebben veel gehad aan de workshop. De uiteenzetting was helder. De voorbeelden zijn leerrijk (zeker ook die uit je eigen praktijk). We vinden het goed dat je de voorbeelden geeft in dialoogvorm. De manier van vragen stellen wordt zo voortdurend geïllustreerd.
  • De visie achter de therapie spreekt mij aan en sluit aan bij mijn eigen kijk op en werking met mensen.  De aangebrachte ideeën rond het werken met ervaringsnabije namen, effecten,… vind ik heel toepasbaar.  Je bracht de theorie op een boeiende, overtuigende manier over.  Ook de tekst vind ik heel interessant: het gebeurt zelden dat je bij een bijscholing dergelijk uitegeschreven materiaal meekrijgt!!!  Waarvoor dank; het zorgt er voor dat je nadien alles nog eens kan doornemen en bij gelegenheid kan raadplegen.  Ook de locatie en ontvangst (drank en broodejsmaaltijd) verdienen een pluim.  Kortom: over de hele lijn een positieve ervaring.
  • Je cursus was inhoudelijk erg boeiend en inspirerend, uitstekend gestructureerd en er was een goede afwisseling tussen oefenmomenten en theorie.
  • Er bestaat veel over de theorie van Empowerment, maar de workshop is uniek in zijn soort door de koppeling te maken naar degelijk uitgewerkte gespreksmethodiek. Ik waardeer ook je engagement om -ondanks de namiddaghitte- van de eerste tot de laatste moment te werken. Dat maakt de workshop voor mij écht goed en kostbaar gevuld.
  • Ik heb de hele dag cliënten zien passeren bij het horen van uw verhaal en het sprak me echt aan. Ik geloof dat het mensen echt kan helpen. Vooral het stilstaan met wat het internaliserende doet (wat uiteraard niet slecht is) Maar ik geloof wel dat het externaliserende mensen opnieuw in hun krachten kan doen komen. Voor mij was het echt een kapstok die ik aangereikt kreeg. Ook de manier waarop je het bracht sprak mij aan. Rustig, heel concreet, en het concept met de stoelen vond ik schitterend! Ook de syllabus met het tekstmateriaal is heel aangenaam. Praktisch was er ook niets aan te merken; leuke omgeving, aangenaam vergaderlokaal, lekkere koffie en ’s middags een verzorgde lunch!
  • Ik hou aan deze workshop een gevoel van dankbaarheid over. Dankbaarheid voor de ZORGVULDIGHEID. Zorgvuldigheid in het begeleiden van cliënten, maar ook in het lesgeven, de syllabus, de timing, de maaltijd. Bij mezelf merk ik dat ik gisteren met een beetje vernieuwde energie, dichter bij mezelf en dichter bij de cliënt, mijn werk deed.  Met meer zorgvuldigheid, met een andere soort aandacht. Ook dit stemt me dankbaar.

NIEUWSBRIEF

Nt_logo_round
We sturen je geen spam. Je kan je steeds uitschrijven. Powered by ConvertKit